Manfaat Bedong Bayi, Apa Masih Perlu Dibedong ?

Di negara kita, membedong bayi sudah seperti menjadi kebudayaan. Lalu apa sebenarnya manfaat dari bayi dibedong? Berikut beberapa fakta seputar bayi dibedong dan juga mitos yang harus diluruskan.

  1. Bedong dapat membuat kaki bayi jadi lurus.
    Kaki bayi memang bengkok saat lahir, seiring dengan pertumbuhannya, tulang dan oto bayi menjadi semakin kuat dan kaki akan menjadi lurus tanpa harus dibedong. Memedong bayi secara terus menerus bahkan dapat mengganggu perkembangan motorik kaki dan tangan bayi. Jadi tidak ada hubungan bayi dibedong dengan kaki bengkok.
  2. Bayi yang dibedong membuat anak tidak mudah kaget.
    Anggapan ini juga belum ada pengujian secara ilmiah, bayi yang terkejut adalah gerakan moro reflex (respon tiba-tiba pada bayi yang terkejut dari suara atau gerakan), dan hal ini wajar terjadi.

    Akan tetapi untuk menhindari terjadinya reflex kejut yang berlebihan pada bayi yang bisa mengakibatnya terkilir, dibedong adalah salah satu cara yang bisa digunakan selama mash dalam batas kewajaran dengan tidak membedong trlalu ketat yang menghalangi pergerakan bayi.
  3. Bedong membuat bayi tidak mudah masuk angin dan tidur pulas.
    Bayi akan merasa nyaman dengan dibedong karena terasa seperti dipeluk dan hangat. Selama bedong tidak terlalu ketat maka sah-sah saja membedong bayi, apalagi ketika suhu udara yang dingin dan membuat tubuh bayi akan tetap hangat.


0 comments:

Posting Komentar